spot_img
KotiUutinenSuomalaisten pelaamisen kehittyminen 2020-luvulla

Suomalaisten pelaamisen kehittyminen 2020-luvulla

Miten suomalaisten pelaaminen on kehittynyt 2020-luvulla nimenomaan aikuisten parissa – mitkä tekijät ovat vaikuttaneet pelaamisen kehitykseen ja millainen asema esimerkiksi nettikasino peleillä on aikuisten pelivalikoimassa, ja miltä yleensäkin aikuispelaamisen tulevaisuus näyttää Suomessa?

Kaikki alkoi pelikonsoleista

Suomalaisten pelaamisen kehittyminen kohti nykyaikaa alkoi samoihin aikoihin kuin se alkoi muullakin maailmassa – ja samalla kun konsolipelit ja kotitietokoneet alkoivat valloittaa suomalaistenkin koteja. Silloin vielä pelaaminen oli enemmänkin teinien juttu, mutta vuosien ja vuosikymmenten varrella noista teineistä on tullut nykyajan keski-ikäisiä ja samalla näiden vuosien aikana pelaaminen on laajentunut kattamaan kaikki ikäryhmät ja sukupuolet.

Pelaamisen laajentuessa kaikkiin ikäryhmiin, on se myös vuosien aikana saanut enemmän jalansijaa aikuisten vapaa-ajan harrastuksena. Kun vielä yhteiskunnassa tapahtunut kehitys ja teknologinen kehitys tapahtuivat samanaikaisesti, loi se aivan erilaisen pohjan aikuisten vapaa-ajan harrastamiselle ja samalla loi myös pelaamiselle mahdollisen kasvupolun. Mutta miten se pelaaminen sitten kasvoi, niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa, Aasiassa ja USA:ssa – näissä kaikissa kuitenkin on tapahtunut samoja askeleita aikuispelaamisessa ja teknologian käyttöönotossa pelaamisen kanssa – mutta vain eri aikoihin.

Mobiilipelaaminen alkoi matopelistä

Konsolipelien ja kotitietokoneiden myötä kodeissa päästiin myös seuraavan vaiheen valmiuteen, kun vuorossa oli internet. Internet toi tullessaan myös aivan uusia mahdollisuuksia nettikasinoiden peleille, mutta luonnollisesti myös kaikille muillekin pelityypeille sekä kaikenlaiselle aikuisten vapaa-ajalle ja viihteelle, ja muutokset alkoivat olla viihdepuolella rajuja – mutta sitten kun saatiin netin oheen matkapuhelinten mukaan pelit – kuten se kuuluisa matopeli – oltiiin aivan uudenlaisen pelaamisen alkuvaiheilla. Ennen mobiilipelaamista pelaaminen oli aina tavalla tai toisella sidottu paikkaan – siihen aikaan ei ollut läppäreitä tai tabletteja, jotka olisivat toimineet pelaamisen näkökulmasta paikkariippumattomasti, joten mobiilipelaamisen alkuajat jo näyttivät, että tässä saattaisi olla se aikuispelaamisen uuden ajan alku. Matopelistä on tultu jo pitkä matka eteenpäin, ja nykyisille älypuhelimille on tarjolla tuhansia eri pelejä kaikista peligenreistä aina ajanvietteestä ammattipelaamiseen ja kaikkea siltä väliltä. Itseasiassa varsinainen mobiilipelaamisen viimeisen vaihe, eli pelaamisen vahvempi siirtyminen mobiilialustalle on lähtöisin Aasiasta. Aasiassa kotien nettiyhteyksien hinta on huomattavasti korkeampi kuin mobiiliyhteydet, joten Aasiassa on kymmeniä miljoonia käyttäjiä enemmän mobiilissa kuin perusnetissä, ja siitä syystä sovellusten koodaajat ja pelitalot alkoivat siirtää pelikehitystään ja muutenkin sovelluskehitystä ensisijaisesti mobiilikäyttäjien suuntaan. Samalla tapahtui Euroopassa ostoja, kuten kiinalaisen Tencentin suomalaisen Supercellin osto – eli aasialaiset isot yritykset ostivat isolla rahalla eurooppalaisia sovelluskehittäjiä päästäkseen markkinoille – ja vähitellen vallatakseen isoja osia niistä markkinoista samalla ajaen myös Euroopassa pelaamisen siirtymistä entistä enemmän nimenomaan mobiilipelaamisen piiriin.

Tämän kaiken kehityksen ohessa tavallisen eurooppalaisen kansalaisen arki alkoi pyöritä myös uusien älypuhelinten parissa – sillä hoidetaan taloutta, maksetaan laskuja, pidetään yhteyttä kavereiden, tehdään töitä, seurataan ruokakuluja, tehdään suunnitelmia, seurataan treenejä yms – siitä on tullut todella monen eurooppalaisen arkinen työväline. Samalla kun mietitään sitä, että näiden kehitysvuosien aikana esimerkiksi suomalaisista aikuisista noin 50 % on aloittanut aktiivisesti pelata jotain digitaalista peliä – ja vieläpä yleisimin mobiilisti, ollaan jälleen ottamassa uutta askelta eteenpäin. Kohta voidaan tilastollisestikin todeta, että eurooppalaiset – ainakin Pohjoismaissa – pelaavat enemmän digipelejä mobiilisti kuin kotona tietokoneella. Tähän on selvästi muutama syy, jotka näkyvät myös muussa yhteiskunnassa: nopeus, helppous, joustavuus ja vaivattomuus. Mobiilipelejä voi pelata missä ja koska tahansa, ja koska kaikilla on älypuhelin, ja jokainen tekee sillä jotain lähes päivittäin, kukaan ei sano, että mitään, vaikka aikuisena pelaisit mitä tahansa peliä kahvitauollasi, metrossa, linja-autossa tai kotona keittiön pöydän äärellä – pelaamisesta on tullut arkea, ja samalla siitä on tullut entistä hyväksytympi osa aikuistenkin harrastuksia. Nykyään vielä itse pelejäkin markkinoidaan ja valmistetaan suoraan aikuisille, eli on selvästi erikseen nuorten ja aikuisten omat pelimarkkinat.

5G verkot mahdollistavat jotain aivan uutta

Pelaamisen ja mobiiliverkkojen seuraavaa vaihetta on jo infran osalta rakennettu vuosia. Monissa maissa tämä tarkoittaa 5G verkkojen tulemista normiksi , ja sitä kautta mobiiliverkkojen kaistan moninkertaistumista ja nopeutumista, ja samalla verkkojen tietoliikenteen varmistumista – ennen 5G verkkoja mobiilipelaaminen on välillä kärsinyt takkuamisesta ja verkkoliikenteen jumeista, joka on vaikeuttanut varsinkin isompien, nopeiden ja taktisten tiimipelien pelaamista – mutta esimerkiksi kasinopelien pelaamiseen se ei ole suuremmin vaikuttanut, sillä ne ovat pelattavissa heikommillakin verkkoyhteyksillä.

Mutta 5G verkot ovat lisääntyneen nopeuden ja kaistan kautta tuoneet mahdollisuuden entistä laajempiin ja parempiin suoratoistopalveluihin niin tv-sarjojen ja elokuvien kuin myös pelaamisen parissa. Kasinoille tämä on tarkoittanut uusia ja entistä parempia ja laajempia mahdollisuuksia livepelaamisen parissa niin livekasinopöytien kuin livevedonlyönnin parissa – jotka ovatkin varsin laajoja mahdollisuuksia näin 2020-luvulla.  Koskaan aikaisemmin ei vielä tällä tarkkuudella ole voinut omalla älypuhelimella samalla katsella urheilutapahtumaa ja toisessa sovelluksessa pelata sen livekohteita – tai yhdessä ja samassa sovelluksessa pelata kasinon livekasinon tarjoamia ruletti, blackjack, baccarat, onnenpyötä, nopat yms pelejä, ja vaikka castata ne suoraan siihen olohuoneen isolle kuvaruudulle – ja voila, olet kuin oikealla kasinolla.

Metaverse ja Internetin uusi tuleminen

5G verkotkaan eivät kuitenkaan ole riittävästi netin ja mobiiliin seuraavaa vaihetta varten. Olemme kaikki saaneet lukea erilaisia uutisia metaversesta ja netin seuraavan vaiheen tuomista mahdollisuuksista, mutta samalla myös niistä kaikista vaatimuksista mitä se tulee tuomaan teknisesti. Metaversen puhutaan mahdollistavan vaikka mitä reaaliajassa tapahtuvaa ja virtualisointeja käyttäviä asioita verkkokaupasta pelaamiseen. mutta samalla nämä uudet hienot mahdollisuudet tulevat vaatimaan entistä enemmän myös sovelluksilta, ja tottakai pelitiloilta – esimerkiksi virtualisoinnin kautta pelattavat tulevaisuuden esports pelit tulevat vaatimaan huomattavasti enemmän kaikenlaista kapasiteettia, mutta samalla ne tulevat viemään perinteisenkin urheilun uudelle tasolle varsinaisen urheilusuorituksen vapautuessa paikkariippuvaisuudesta – ainakin jossain tapauksissa. Joka tapauksessa internetin seuraava versio tulee mahdollistamaan aivan erilaisen ja laajemman verkkokaupan kuin mitä tähän mennessä olemme markkinoilla tottuneet näkemään.

Mutta metaverse tulee vaatimaan enemmän myös palveluiden tuottajilta ja tästä kaikesta johtuen laajempi mittainen metaverse ja sen hyväksikäyttö ei ole aivan lähivuosien aikana tapahtuva muutos. Tilanne on aivan sama sähköautoilun ja perinteisen autoilun muutosvaiheessa -jotkut kaupungin ja uudet kaupunkien osat voivat toisia alueita nopeammin siirtyä täyteen sähköistykseen, mutta kokonaisuuden muuttaminen tulevaisuuden kuvan toteutumiseksi on pidempi projekti.

Metarversen sudenkuopat ovat tulleet jo esille Facebookin ja Zuckerbergin projektien rahakaivomaisesta olemuksesta, joka kyllä vie kaikki rahat, mutta ei tuota mitään reaalista markkinoille. Onkin sanottu että Facebook tulee kokemaan monen teknologiajätin historiassa kokeman kohtalon: se toimii pioneerina ja kehittää palveluita ja testaa sovelluksia omalla rahallaan tuhoten oman tulevaisuutensa, mutta luoden samalla mahdollisuuksia seuraaville, tulevaisuuden ”Facebookeille”.

Aikuisten vapaa-aika ja tulevaisuus

Aikuisten vapaa-aika on pelaamisen kehityksen, teknologian ja yhteiskunnan muutoksien kautta vapautunut ja aikaa on tullut lisää – ja sitä on tulossa lisää entisestäänkin, mutta lisääntyvä vapaa-aika tuo myös uudenlaisia haasteita – samalla kun uusia palveluita tulee lisää, ja samalla uusia pelejäkin kehitetään, on selvää, että jokainen kehitysajatus ei tule kantamaan pitkälle, ja että aikuisilla eurooppalaisilla ei myöskään riitä taloudellisia resursseja kaikkien mahdollisuuksien hyväksikäyttöön – ja todennäköistä on myös ajatus, että jossain vaiheessa tämä nykyinen digitekniikkaan ja mobiilisovelluksiin perustuva elämätapa ja arkinen elämä tulee muuttumaan takaisin ympäristöä ja vihreitä arvoja enemmän suosivaksi – oli miten oli, pelaaminen on tullut  aikuisten arkeen, eikä se tule sieltä poistumaan.

Edellinen artikkeli20Bet Arvostelu
Seuraava artikkeliNokia osake

Viimeisimmät artikkelit

explore more