Tunnethan yrityksesi kohderyhmän?

Kohderyhmien tunteminen on tärkeä osa yrityksen menestystä. Lue alta vinkit ja esimerkit, joiden alla selvität kohderyhmäsi ja saavutat ne.

Mikä kohderyhmä on?

Kohderyhmä tarkoittaa niitä henkilöitä, jotka todennäköisimmin ovat kiinnostuneita tuotteistasi ja palveluistasi. Tavallisesti kohderyhmä on tiedossa yritystä perustettaessa, mutta yrityksen toimintaa tehostettaessa tai kasvua hakiessa on hyvä käyttää aikaa kohderyhmien tarkempaan analyysiin.

Mitä hyötyä kohderyhmän tuntemisesta on?

Mitä paremmin tunnet kohderyhmäsi, sitä paremmin myös saavutat kohderyhmään kuuluvat ihmiset. Kohderyhmän tai -ryhmien tunteminen auttaa siis luomaan toimivia markkinointistrategioita. Kohderyhmää silmällä pitäen luodaan siis esimerkiksi verkkosivujen tekstit, mainoskampanjat ja vaikkapa tuotteiden ulkoasu.

Kohderyhmän tunteminen auttaa tietenkin myös tuotteiden ja palveluiden suunnittelussa. Kun kohderyhmän tuntee hyvin, voit suunnitella tuotteesi tai palvelusi entistä paremmin kohderyhmääsi miellyttäviksi.

Näin tutustut kohderyhmääsi

Sinulla on todennäköisesti jo jonkinlainen mielikuva kohderyhmästäsi, sillä tiedäthän kuka luultavimmin ostaa tuotteitasi tai palveluitasi.

Tiedät myös luultavasti suurin piirtein, minkä ikäisiä kohderyhmäsi jäsenet ovat, missä päin he asuvat, mitä he tekevät työkseen tai harrastavat. On kuitenkin fiksua käyttää hetki siihen, että mietit tarkemmin kohderyhmäsi olemusta. Jos tietosi kohderyhmästä perustuvat omiin nopeisiin arvioihisi, saatat nimittäin heittää hukkaan hyviä tilaisuuksia ja haaskata rahaa  ja aikaa epäonnistuneisiin kampanjoihin.

Usein kohderyhmän tarkempi rajaaminen on hyväksi liiketoiminnalle, vaikka ensin saattaakin tuntua siltä, että mahdollisimman laaja kohderyhmä tarkoittaa suurempaa myyntiä. Mitä paremmin tunnet kohderyhmän, sitä helpompi heidät on tavoittaa.

Voiko kohderyhmiä olla useita?

Riippuu tietenkin yrityksen toimialasta, minkälainen sen kohderyhmä on. Jos yritys valmistaa esimerkiksi talvitakkeja pienille koirille, kohderyhmä on pääpiirteissään selkeä: pienten koirien omistajat, jotka asuvat paikassa jossa lämpötila on osan vuodesta matala. Jos yritys taas tarjoaa esimerkiksi siivouspalveluita, potentiaalisia kohderyhmiä on monenlaisia.

Yrityksellä voi olla myös useampi kohderyhmä, joille voidaan kohdistaa omanlaistaan viestintää. On kuitenkin tärkeää, että eri kohderyhmiä tavoiteltaessa yrityksestä ei synny ristiriitaista mielikuvaa. Tällöin kaikki kohderyhmät saattavat jäädä tavoittamatta.

Miten kohderyhmään voi tutustua?

Kun olet selvittänyt kohderyhmäsi pääpiirteet, on aika syventää tuntemusta. Kohderyhmää analysoidessa on hyvä pitää mielessä esimerkiksi seuraavat kysymykset: Mistä kohderyhmän jäsenet innostuvat? Mitä he harrastavat? Minkälaisessa elämäntilanteessa he mahdollisesti ovat?

Jos tuotteesi on tarkoitettu esimerkiksi omakotitaloissa asuville ihmisille, selvitä sitä, minkälaiset ihmisryhmät asuvat omakotitaloissa, mikä heitä erityisesti kiinnostaa omakotiasumiseen liittyen, tai ratkaiseeko tuotteesi jonkun erityisen omakotitaloasumiseen liittyvän haasteen tai ongelman.

Mistä tällaista tietoa sitten löytyy? Kannattaa tutustua esimerkiksi kohderyhmääsi kuuluvien henkilöiden somekanaviin ja lukea omakotitalossa asuvien ihmisten keskuteluja verkkopalstoilla. Tutustu myös omakotitaloasumiseen liittyviin blogeihin ja  sivustoihin, kuten omakotitalotarjous.fi.

Jos taas kohderyhmäsi on vaikkapa lapsiperheet, pohdi esimerkiksi sitä, minkä ikäisiä lapsia tavoittelemissasi perheissä on, ja kuka näissä perheissä tekee päätöksen tuotteen tai palvelun ostamisesta. Tutustu myös lapsiperheitä puhuttaviin aiheisiin selaamalla perheblogeja ja vierailemalla sivustoilla kuten trendykids.fi, joka on suunnattu lapsiperheille.

Kohderyhmään tutustuminen pähkinänkuoressa:

●      Hanki mahdollisimman paljon tietoa kohderyhmästä.

●      Käytä erilaisia keinoja tiedon hankkimiseen: selaa somea, lue blogeja ja etsi kohderyhmää koskevaa tutkimustietoa.

●      Kokoa tiedot talteen, jotta niihin on helppo palata.

Näin kohderyhmän tuntemista hyödynnetään käytännössä

Kun kohderyhmä on tuttu, on aika kääriä hihat ja ryhtyä markkinoimaan. Sovella tietojasi aina, kun mainostat yritystäsi tai kerrot siitä sosiaalisessa mediassa.

Tarkista, että verkkosivusi ja muut kanavasi toimivat kohderyhmän näkökulmasta. Muista myös, että kirjallisen viestinnän lisäksi visuaalinen ilme kertoo yrityksestäsi paljon.

Muista myös pitää kohderyhmää koskevat tietosi ajan tasalla.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *