spot_img

NIO osake

Vuonna 2020 NIO sai paljon huomiota Wall Streetillä, ja sitä kutsuttiin yhdeksi vuoden kuumimmista yrityksistä. Kun NIO julkisti edellisvuoden loistavat myyntiluvut, sen hinta nousi vuoden 2021 alussa dramaattisesti ja oli verrattavissa Teslan osakekurssiin. Pian sen jälkeen esitelty yhtiön ensimmäinen sähköauto sai osakekurssit entisestään nousuun.

Myös NIO:n listautumisanti oli menestys, sillä se tuotti odotettua enemmän. Joulukuussa 1,8 miljardin dollarin arvoinen listautuminen New Yorkin pörssiin ylitti odotukset ja tuotti 2,65 miljardia dollaria. NIO:n sanotaan vahvistavan kilpailuasemaansa erityisesti Kiinassa ja lisäävän tuotantoaan. NIO haastaa tosissaan sähköautojen markkinaosuutta Yhdysvaltain markkinoilla. Sen myyntivolyymi pysyy todennäköisesti vakaana, ehkä hieman kasvavana vuonna 2022. Kiinan valtion kasvavalla vallalla yrityksen hallinnossa voi olla tulevaisuudessa odottamattomia seurauksia. Tämä näyttää olevan tavallista autoritaarisessa supervaltiossa.

Teslan haastaja

Monille suomalaisille Tesla on tuttu brändi sähköautomarkkinoilta. Vaikka Tesla näyttää vievän suurimman osan lehtien otsikoista, muut alan yritykset, kuten NIO, menestyvät hyvin. Bitauton hallituksen puheenjohtaja William Li perusti NIO:n vuonna 2014, ja se valmistaa Kiinassa Teslaan verrattavia premium-sähköautoja. Shanghaissa sijaitseva yritys lähti liikkeelle, kun alan jättiläiset, kuten Baidu, Lenovo ja Tencent, tukivat sitä alusta lähtien tuntuvasti.

NIO:n perustaja William Li oli aiemmin työskennellyt ilmailu- ja avaruusteollisuudessa, ja hänellä oli hyvä käsitys valmistusprosesseista. Yrityksen perustamisvaiheessa oli yksi taloudellinen tavoite: tuottaa edullinen sähköajoneuvo suurelle yleisölle. NIO sai heti vetoapua saamalla Kalifornian viranomaisilta testiluvan vuonna 2015, jonka ansiosta se sai tehdä testejä yleisillä teillä. Itsestään ajavia autoja valmistavan yrityksen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Testaaminen yleisillä teillä oli ratkaisevan tärkeää yrityksen kannalta. Samaan aikaan se oli rakentamassa auton akkujen vaihtoasemaa Shenzheniin, Kiinaan. NIO:n ensimmäinen Power Swap Station aloitti toimintansa vuonna 2018.

Vahva taloudellinen tilanne

NIO:n taloudellinen tilanne on erinomainen, ja sen tulevaisuus näyttää varsin valoisalta. Sen tuotteilla ja palveluilla on suuri kysyntä kaikkialla maailmassa, ja se saa merkittävää tukea Kiinasta, mikä on tärkeä etu erittäin kilpaillulla alalla. Kiinan hallituksen osallistuminen yrityksen toimintaan lisää kuitenkin paljon epävarmuutta, sillä on mahdotonta ennustaa, mihin toimiin se ryhtyy. Koska sillä on niin tiukka ote maan suuryrityksistä, tämä saa osan sijoittajista empimään.

Vaikka NIO:lla on paljon kilpailua, se ratsastaa edelleen vahvalla taloudellisen vaurauden aallolla. Yhdistettynä yhtiön ainutlaatuiseen tilanteeseen ja kasvunäkymiin NIO:sta voi tulla vakava kilpailija sähköautojen alalla maailman laajuisesti. Tulevaisuus näyttää valoisalta NIO:n ja sen sijoittajien kannalta.

Sähköautot ovat huipputekniikan alaa, ja NIO on innovoinnin eturintamassa. On kuitenkin epätodennäköistä, että sähköautot korvaavat bensiinikäyttöiset ajoneuvot kokonaan aivan seuraavien vuosien aikana. Sähköautojen markkinat on vielä suhteellisen pieni, vaikkakin se kasvaa jyrkästi joka vuosi. Vaikka NIO:n markkinaosuus todennäköisesti kasvaa, jää nähtäväksi, haastaako se Teslan maailman laajuisesti ja varsinkin Yhdysvaltojen suurilla markkinoilla.

NIO:n ja muiden markkinaosuudet tulevaisuudessa

Autoalan kunnianhimoiset tavoitteet hiilineutraaliuden saavuttamiseksi tarjoavat myös uusia investointimahdollisuuksia. Kahden seuraavan vuosikymmenen aikana autoteollisuus kokee samanlaisen muutoksen kuin edellisellä vuosisadalla autojen massatuotannon alkaessa. Tesla on pitkään ollut sähköautojen eturintamassa, mutta uutta kilpailua on tulossa Aasiasta, erityisesti Kiinasta, sekä tunnetuista yrityksistä. Vaikka Teslan osakekurssi on lähes seitsenkertaistunut viimeisten puolentoista vuoden aikana, yritystä pidetään edelleen hyvänä sijoituskohteena.

Monet auton valmistajat ovat sitoutuneet toimittamaan pelkästään sähköajoneuvoja Euroopassa vuoteen 2035 mennessä. Tämä edellyttää huomattavia investointeja tuotekehitykseen ja tuotantolaitoksiin. Monet perinteiset autonvalmistajat joutuvat uusilla sähköautomarkkinoilla koville, kun markkinaosuudet jaetaan uudelleen Teslan, NIO:n ja muiden uuden yritysten kanssa.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

Viimeisimmät artikkelit