spot_img
KotiRyhmittelemätönNorwegianin osake

Norwegianin osake

Norwegian lensi vuonna 2016 Helsingistä peräti 40 eri kohteeseen, mutta on sanomattakin selvää, että maailmanlaajuinen pandemia on tuntunut myös Norwegianien reittien määrässä, että yhtiön osakkeen arvossa. Yhtiöllä oli talousongelmia jo ennen maailmanlaajuista pandemiaa, mutta pandemia entisestään ajoi yhtiötä syvemmälle talousongelmissaan.

Vaikeita vuosia takana

Huolimatta siitä, että Norwegian on ollut alamäessä jo vuosia, se on yhä pystyssä. Yhtiön johto puolestaan ei edelleenkään osoita mitään merkkejä luovuttamisesta, mikä rohkaisee sijoittajapiirejä. Sijoittajia kiinnostaa myös se, että Norwegianin osakekurssi on laskenut myös tänä vuonna. Norwegianin suurimmat omistusosuudet ovat tällä hetkellä yhtiöillä, kuten AerCapilla ja BOC Aviatonilla, jotka vuokraavat sille lentokoneita.

Norwegian on järjestänyt organisaatiossaan uudelleenjärjestelyprosessin, ja todennäköisesti lisää järjestelyjä tullaan näkemään. On liian aikaista sanoa, auttavatko nämä uudelleenjärjestelyt Norwegiania pääsemään ulos taloudellisesta kuopastaan vai onko yhtiön tarina todella ohi. Sijoittajille lentoyhtiöiden toipuminen pandemian jälkeen on itsestäänselvyys. Luottamus lentoyhtiöalan elpymiseen epidemian jälkeen on suuri, mikä hyödyttää Norwegiania. Naiivi optimismi ja luottamus ovat nyt Norwegianinille parasta lääkettä.

Miltä alan tulevaisuus näyttää?

Pystyykö Norwegian osake koskaan saavuttamaan esimerkiksi 2010-luvun alkupuoliskolla saavutetut korkeudet? Moni ei ehkä ajattele niin juuri nyt, mutta koskaan ei kannata hakata mitään kiveen. Sijoittajien on nyt vain odotettava ja tehtävä omat johtopäätöksensä koko lentoyhtiöalasta, kun epidemia lopulta hellittää.

Lentoyhtiöiden tulevaisuus riippuu nyt siis siitä, toipuuko koko ala epidemiasta. Pystyykö se toipumaan? Jos se toipuu, voiko se koskaan saavuttaa entiset korkeutensa? Mitkä ovat halpalentoyhtiöiden näkymät yleensä? Vain tulevat vuodet tulevat näyttämään miten käy.

2010-luku oli hurjaa kasvua

Norwegian Air Shuttle on vuonna 1993 perustettu norjalainen halpalentoyhtiö, jolla on lähes 4 500 työntekijää. Yhtiö listautui Oslon pörssiin vuonna 2006 (OSE: NAS). Vuonna 2017 Norwegian kuljetti noin 33 miljoonaa matkustajaa ja oli Euroopan kolmanneksi suurin halpalentoyhtiö. Yhtiö käyttää tuotemerkkinään lyhennettyä muotoa Norwegian.

Norwegian aloitti suorat lennot Helsingistä Teneriffalle ja Gran Canarialle vuonna 2011, ja se on sittemmin laajentanut tarjontaansa. Lentoyhtiö lisäsi Oulun ja Rovaniemen väliset lennot vuonna 2012 ja Oslon ja Tukholman väliset lennot vuonna 2010. Kesällä 2011 Norwegian aloitti lennot Helsingistä Tukholman ja Oslon lisäksi 11 muuhun eurooppalaiseen kaupunkiin.

Lyhyitä ja pitkiä lentoja

Norwegian Air Shuttlen osakkeet laskivat lähes 10 prosenttia jo maaliskuun 2018 alussa. Yhtiöllä onkin jo monta vaikeaa takanaan. Suurin syy laskuun vuonna 2018 oli se, että sijoittajat suhtautuvat yhä kriittisemmin yhtiön liiketoimintamalliin. He ovat kuitenkin erityisen tyytyväisiä siihen, että yhtiö leikkaa kustannuksia, parantaa kilpailukykyään ja tulee kannattavaksi. Yhtiön osakekurssit eivät ole nousseet samoihin korkeuksiin kuin esimerkiksi toukokuussa 2017 tai 2015.

Norwegian on jatkanut laivastonsa kasvattamista vuokraamalla koneita, mikä auttaa sitä vähentämään kustannuksia entisestään. Tämä on myös varsin mielenkiintoista, kun ottaa huomioon, että monet ovat jo nyt skeptisiä sen suhteen, onko kasvumahdollisuuksia enää yhtään olemassa. Norwegian on satsannut viime vuosina paljon myös pitkän matkan reitteihin, joita se lentää laajarunkokoneilla.

Esimerkiksi Oslon ja Los Angelesin välillä on lennetty laajarunkokoneilla. Voimme olettaa, että yhtiö laajentaa tämäntyyppistä liikennöintiä tulevaisuudessa. Berliinin ja Tokion tai Zürichin ja Hongkongin välisten reittien lentäminen laajarunkokoneilla on kuitenkin varmasti kallista. Tässä kohtaa lentoyhtiön on mietittävä lähestymistapaansa uudelleen.

Onko nyt sopiva aika sijoittaa?

Sijoittajien kannalta Norwegianin osakkeet ovat houkuttelevia, koska ne ovat halpoja. Yhtiön osakekurssi on devalvoitunut noin 60 prosenttia vuoden 2015 alusta. On muistettava, että vaikka yhtiön osake laskenut huomattavasti viimeisten viiden vuoden aikana, se on silti onnistunut saamaan vakaavaraisia sijoittajia taakseen joka kerta.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

Viimeisimmät artikkelit